reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Steam: vývoj platformy, která změnila svět her

26.6.2017, Jan Vítek, článek
Steam: vývoj platformy, která změnila svět her
Steam je důvod, proč herní studio Valve už dávno nezapadlo do propadliště dějin. Postupným vývojem se z ní stala naprosto dominantní platforma pro distribuci her na PC, která změnila tento svět. Jaký byl její vývoj a co můžeme čekat do budoucna? 
Ke konci roku 2015 Valve oficiálně vyslalo do světa Steam Hardware, do nějž patří počítače Steam Machine se SteamOS, ovladač Steam Controller a jako doplňkový je tu Steam Link, jenž má za úkol automaticky v lokální síti rozpoznat počítač, na němž běží Steam a pak už je jednoduché zprovoznit hru zobrazenou třeba na velkém televizoru.
 
 
Valve se tím pustilo do vysoce riskantního podniku, který musel překonat dvě hlavní překážky. Musel přesvědčit uživatele, že má smysl si pořídit počítač se SteamOS, což je otázka především toho, že jde o linuxový systém a jako takový nepodporuje řadu her a i když se jejich seznam rozrůstá, moc AAA titulů mezi nimi nenajdeme. To se dá ale vyřešit tím, že na SteamOS prostě zapomeneme a využijeme jen Steam Link, PC s Windows, televizor a ovladač Steam Controller. 
 
To je ale druhý potenciální kámen úrazu, čili jak přimět uživatele k tomu, aby zahodili klávesnici a myš a vzali do rukou gamepad, jakkoliv dlouho vyvíjený a dotažený k dokonalosti. PC hráči jsou přitom spíše konzervativní a dalo se už dopředu přepokládat, že své milované periferie jen tak neodloží. 
 
Steam Machines jsou již na trhu nějaký ten pátek, a tak můžeme hodnotit, jak byly přijaty. Za první půlrok se prodalo s určitostí maximálně půl milionu těchto počítačů, neboť tolik Valve ohlásili prodaných ovladačů, které ke Steam Machines automaticky dodává. Reálné číslo prodaných počítačů tak bude výrazně nižší, protože ovladače jsou také prodávány samostatně a rozhodně nebude odpovídat počtu počítačů, na nichž se uplatnil SteamOS. Řada lidí totiž pojala svou Steam Machine jen jako PC v hezkém balení, které se hodí do obýváku, ale SteamOS se přeinstaluje systémem Windows, což zajistí mnohem lepší kompatibilitu s hrami. 

Půl milionu ovladačů prodaných za půl roku nevypadá až tak špatně, ale ve srovnání s moderními konzolemi PS4 či Xbox One je to chabé, však těch se prodalo za podobné období až 10 milionů (nebo 5 v případě Xbox One). Ve srovnání s prodeji herních PC a herního hardwaru je to také slabý výsledek. I když budeme přehnaně optimisticky předpokládat, že se prodalo opravdu půl milionu Steam Machines za první půl rok a navíc vezmeme velkorysou průměrnou cenu 1500 USD, dostaneme se na částku 750 milionů. Za stejné období se přitom dle John Peddie Research prodalo herních PC odhadem v hodnotě 9 až 10 miliard. 
 
Je celkem zřejmé, proč celou platformu SteamOS a hardware točící se kolem ní hráči přijali jen vlažně. Je třeba ale také říci, že ne úplně dobře vyšla snaha portovat hry přímo od Valve založené na enginu Source, které nefungovaly tak dobře na SteamOS jako pod Windows 10. Dnes už to může být jiné, ale loni šlo o to, aby SteamOS zaujal zákazníky, k čemuž mu následující výsledky mohly jen těžko prospět. 
 
SourceOSPerf
 
Pak tu jsou také nesplněné sliby, jako třeba to, že na SteamOS bude fungovat i The Witcher 3: Wild Hunt. To se nikdy nestalo, a i dnes stále potřebujeme Windows. 
 
witcher 3 wild hunt linux announcement
 
To samé mělo platit i pro Batman: Arkham Knight, ovšem ten měl velké problémy už jen s tím aby se dal hrát alespoň na Windows, takže verze pro SteamOS se také nikdy neobjevila. Pak můžeme zmínit ještě Street Fighter V, který byl slíben pro SteamOS, ale v této verzi nedorazil a pak i Evolve, Total War: Rome II či Gauntlet. 
 
Které hry si ale můžeme zahrát na SteamOS? Dle nejprodávanějších titulů to je jen málo AAA titulů a mezi nimi najdeme krom her od Valve třeba Bioshock Infinite, Sid Meier's Civilization V nebo Borderlands 2. Navíc ani samotný SteamOS po svém vypuštění na trh ve finální verzi nezískal od Valve takovou pozornost, jakou by vyžadoval, což se projevilo třeba na chabé integraci služeb jako Netflix a Twitch. Vypadalo to skoro, jako by Valve zkombinovali to nejhorší ze světa PC a konzolí a dnes to dle šumu ve zpravodajském éteru vypadá, jako by celá tato snaha přišla vniveč a Steam Machines byly mrtvé. Možná nejsou, ale je jisté, že díru do světa rozhodně neudělaly. 
reklama