Ubisoft zrušil vývoj F2P střílečky The Division Heartland
19.5.2024, Karel Polívka, aktualita
Pokud patříte mezi příznivce série The Division a těšili jste se na nový připravovaný free-to-play titul The Division Hearthland, nepotěší Vás zpráva, že Ubisoft oznámil zrušení dalšího vývoje této hry.
Hra byla původně oznámena už 6. května 2021, viz tehdejší článek na webu Ubisoftu, v kterém byla prezentována coby další obohacení úspěšné série The Division. Mělo se jednat o free-to-play survival akční střílečku typu PvEvP (hráč vs. AI vs. hráč), jejíž gameplay měl vycházet z dosavadních dílů série. Oproti nim tu ale měl být větší důraz na survival.
Můžeme si připomenout, že už pro první díl The Division vyšlo v roce 2016 obsahové rozšíření s názvem Survival, které nabízelo nový herní režim s takto zaměřenými herními mechanikami (např. nutnost hledání teplejšího oblečení a přemisťování se mezi zdroji tepla, abychom nezmrzli). A zatímco první dva díly série se odehrávají ve velkoměstech New York City a Washington, D.C., v Heartland jsme měli být v roli agenta Divize v prostředí malého amerického městečka Silver Creek.
Během dne jsme měli plnit různé mise zaměřené např. na sbírání surovin, což měli stěžovat standardní AI nepřátelé, ale v noci měl nastat ten pravý boj o přežití, do čehož by se přidali více nebezpeční AI nepřátelé a také nepřátelští lidští hráči. Zároveň měla být v noci příležitost pro získání zajímavější výbavy pro naši postavu. A do toho jsme si měli dávat pozor na riziko dehydratace (jednou z herních mechanik mělo být průběžné zajišťování pitné vody) a také na kontaminované oblasti. Na výběr jsme měli mít mezi 3 odlišnými třídami postavy (Weapons Expert, Medic a Survivalist), z nichž by každá nabízela specifické dovednosti.
Informace o zrušení dalšího vývoje Heartland se objevila 15. května 2024 v nejnovější zprávě s výsledky hospodaření společnosti za poslední čtvrtletí: "...v souladu se zvýšenou selektivitou svých investic se Ubisoft rozhodl zastavit vývoj The Division Heartland a přerozdělit své zdroje na větší příležitosti, jako jsou XDefiant a Rainbow Six."
Hra byla vyvíjena v enginu Snowdrop (stejně jako první dva díly série nebo Avatar: Frontiers of Pandora) a měla být k dispozici na PC, Xbox Series X|S, Xbox One, PS5, PS4 a Amazon Luna. Její vývoj mělo na svědomí Ubisoftem vlastněné studio Red Storm Entertainment, které má za sebou např. starší tituly ze sérií Ghost Recon a Rainbow Six, viz přehled jimi vytvořených her, které kdy vyšly na PC:
Název hry | Rok vydání | Herní žánr |
Tom Clancy's Politika | 1997 | Strategie |
Dominant Species | 1998 | RTS |
Tom Clancy's ruthless.com | 1998 | TBS |
Tom Clancy's Rainbow Six | 1998 | FPS |
Rainbow Six: Eagle Watch | 1999 | Taktická střílečka |
Tom Clancy's Rainbow Six: Rogue Spear | 1999 | Taktická střílečka |
Force 21 | 1999 | RTS |
Bang! Gunship Elite | 2000 | Vesmírný simulátor |
Rainbow Six: Rogue Spear: Urban Operations | 2000 | Taktická střílečka |
Rainbow Six: Rogue Spear: Covert Ops | 2000 | Taktická střílečka |
Shadow Watch | 2000 | TBT |
Freedom: First Resistance | 2000 | Akční adventura |
Rainbow Six: Rogue Spear: Black Thorn | 2001 | Taktická střílečka |
Tom Clancy's Ghost Recon | 2001 | Taktická střílečka |
Ghost Recon: Desert Siege | 2002 | Taktická střílečka |
Ghost Recon: Island Thunder | 2002 | Taktická střílečka |
The Sum of All Fears | 2002 | Taktická střílečka |
Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield | 2003 | Taktická střílečka |
Tom Clancy's Rainbow Six: Lockdown | 2005 | Taktická střílečka |
Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield: Athena Sword | 2005 | Taktická střílečka |
Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter | 2006 | Taktická střílečka |
Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2 | 2007 | Taktická střílečka |
Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield: Iron Wrath | 2008 | Taktická střílečka |
Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier | 2012 | Taktická střílečka |
Werewolves Within | 2016 | VR |
Star Trek: Bridge Crew | 2017 | VR |
Zatímco první dva díly The Division vytvořilo Ubisoftem vlastněné studio Massive Entertainment, které teď připravuje The Division 3 a také Star Wars Outlaws, přičemž 7. prosince 2023 vyšla jimi vytvořená hra Avatar: Frontiers of Pandora, takže tito vývojáři toho mají na práci více než dost, aniž by se pouštěli ještě do něčeho dalšího.
Uskutečnilo se i několik kol uzavřeného testovaní (closed beta), v kterých vývojáři získali zpětnou vazbu. Poslední uzavřená beta probíhala v minulém roce od 27. června. V listopadu 2023 dokonce hra v Taiwanu získala svůj rating, k čemuž typicky dochází už krátce před vydáním, což naznačuje, jak daleko vývoj této hry už vlastně byl. Lepší představu o tom, jak měla hra The Division Heartland vypadat, si lze udělat z dřívějších prezentací Ubisoftu, konkrétně z cinematického traileru a z komentářů vývojářů z 20. dubna 2023:
Za sebe musím říct, že gameplay prvních dvou dílů a propracovanost herního světa, kterou Snowdrop umožnil, byla kombinace, díky které mě tyto hry bavily (a to i v co-op režimu, který jinak moc nehraji), takže jsem byl na Heartland zvědavý. Po 3 letech od oznámení hry a několika kolech uzavřeného testování mi tak zrušení přijde jako velká škoda. Nejspíše se nepovedlo najít ten správný recept na vybalancování hratelnosti, aby hra s větším důrazem na survival nabízela v rámci série něco dostatečně nového a zároveň zábavného, u čehož by hráči dlouho vydrželi kvůli potřebné monetizaci vzhledem ke zvolenému modelu free-to-play.
Dalším faktorem nejspíše bylo i to, že jak se postupně oddalovalo dokončení Heartland, přibližovalo se zároveň dokončení The Division 3 od jiného týmu. A vydávat takto podobné hry příliš krátce po sobě, zatímco jedna by byla F2P a ta druhá by byla prémiová (standardně za plnou cenu), to moc velký smysl nedává. Ideální příležitostí pro Heartland bylo vyplnění prostoru mezi druhým a třetím dílem, ale to se nepovedlo. Nabízí se otázka, zda by namísto zrušení nebylo lepší hru předělat z F2P na standardní placený model, nicméně pokud je hra od začátku vyvíjena jako F2P, byla by taková změna hodně časově náročná a drahá, přičemž v takovém případě by to ještě více kolidovalo s blížícím se dokončením The Division 3.
Jde tak o další neúspěch v rámci snahy dělat příliš mnoho projektů naráz a naskakovat na rozjetý vlak v danou chvíli aktuálního trendu. Jak už to s trendy bývá, v průběhu času se mění, takže vzhledem k dnešní časové náročnosti herního vývoje je snaha o svezení se na již započatém trendu sázkou na velkou nejistotu. Od Ubisoftu si taky můžeme připomenout jejich free-to-play battle royale hru až pro 100 hráčů s názvem Hyper Scape (FPS, engine AnvilNext 2.0), která se sice dočkala svého vydání 2. července 2020, ale pro nezájem hráčů byla 27. dubna 2022 ukončena a dnes si ji už nelze zahrát.
A nelze opomenout Skull and Bones, která sice letos nakonec vyšla, nicméně ve vývoji byla už od roku 2013 a její přijetí ze strany hráčů na nějaký úspěch opravdu nevypadá. Je tak možné, že právě výkon této hry po tak dlouhém, komplikovaném a především drahém vývoji pomohl k rozhodnutí stopnout další vývoj The Division Heartland a související prostředky co nejdříve přesměrovat na projekty s větším potenciálem.
Mimochodem, zmíněná free-to-play FPS střílečka Ubisoftu s názvem XDefiant (obdoba Call of Duty) vyjde už příští týden v úterý 21. května. Tato hra taky využívá engine Snowdrop a vyjde na PC (pouze na Ubisoft Connect), Xbox Series X|S a PS5.
A už za 3 týdny se 10. června 2024 uskuteční další živý stream Ubisoft Forward, kde se dozvíme nové informace o tom, co Ubisoft připravuje. Podle dosavadních náznaků bychom se mohli dočkat něčeho nového ze série Splinter Cell (pokud ano, pravděpodobně půjde o něco ve spojitosti s připravovaným remakem prvního dílu Splniter Cell), ale jisté to není.
Zdroj: Ubisoft