Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

United Airlines a Archer v Chicagu spustí dopravu pomocí eVTOL

25.3.2023, Milan Šurkala, aktualita
United Airlines a Archer v Chicagu spustí dopravu pomocí eVTOL
Elektrické letouny s kolmým startem asi opravdu nebudou jen nesplněným snem z budoucnosti. Aerolinka United Airlines se dala dohromady se společností Archer a spustí v Chicagu leteckou dopravu pomocí letounů na baterky.
Létající auta pro dopravu ve vzduchu i na silnici sice stále vypadají docela nereálně, nicméně eVTOL  (elektrický letoun s kolmým startem) určená primárně pro let a ne pro jízdu po silnici se zdají být něčím, čeho bychom se už opravdu mohli dočkat v poměrně blízké době. Nedávno společnost Archer oznámila, že automobilový koncern Stellantis pro ni bude vyrábět eVTOL Midnight od roku 2024 a nyní už také víme, kde se tento letoun bude provozovat. Stane se tak v Chicagu mezi letištěm O’Hare International Airport (ORD) a Vertiportem Chicago (umístěným v Illinois Medical District blízko Chicago Loop).
 
United Airlines eVTOL Archer Midnight
 
Leteckou linku bude provozovat United Airlines, což znamená, že už tu máme za projektem dvě obří zavedené společnosti (United Airlines, Stellantis), které mu dávají podstatně větší kredibilitu a naději, že nepůjde jen o startup, který něco vymyslí, ale nikdy svůj cíl nedotáhne do konce (vzpomeňme např. na solární auta Lightyear a Sono Sion). I to se stále ještě může stát, rozhodně však patří k těm, kde se zdá být pravděpodobnost úspěšného dotažení do cíle nejpravděpodobnější.
 
Cesta by měla trvat zhruba 10 minut, zatímco autem to ve špičce trvá i přes hodinu (dle Google Maps normálně okolo 25-30 minut), vlakem pak zhruba 70-75 minut. Připomeňme ještě, že Midnight má vedle pilota přepravit ještě 4 pasažéry a jeho nosnost je 450 kg. Jeho dolet na jedno nabití akumulátorů činí 100 mil, což odpovídá zhruba 160 km. Výše zmíněná trasa je okolo 25 km tam a totéž pak zpátky.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
Doporučujeme náš obsáhlý článek o rozdílech v technologiích baterií.