reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Vývojář enginu Unreal brojí proti Microsoftu a jeho UWP

7.3.2016, Jan Vítek, aktualita
Vývojář enginu Unreal brojí proti Microsoftu a jeho UWP
Spoluzakladatel studia Epic Games a vývojář enginu Unreal, Tim Sweeney, se ostře pustil do Microsoftu a jeho Universal Windows Platform (UWP). Tu označil za vůbec nejagresivnější krok, který Microsoft kdy učinil. Proč tedy?
Nejdříve jsme se dozvěděli o tom, že Microsoft chce prodávat hry ve svém Windows 10 Store, a to tedy v rámci platformy UWP. Identifikována už byla řada problémů, jako chráněné soubory hry a z toho vyplývající nemožnost úprav a moddingu, dále problémy s opravdovým režimem plné obrazovky, podporou CrossFire či SLI a další. Microsoft na to již stačil reagovat, ale zatím prostě jen vzkázal, že je ochoten naslouchat a že jeho snaha je zatím na začátku a mnoho se může změnit. Ovšem právě proto je nyní doba na to, aby se ti praví lidé včas ozvali v případě, když se jim něco nelíbí. Toho využil právě Tim Sweeney, který Microsoft obvinil, že chce uzamknout celý ekosystém spotřebitelských PC a monopolizovat prodej a distribuci aplikací. Vývojáře vyzval, ať se postaví proti UWP, nebo ať sledují, jak Microsoft přebere kontrolu nad jejich softwarem.





Problém je především ten, že Universal Windows Platform (UWP) nepoužívá klasické spustitelné soubory .exe, jak jsme zvyklí z win32. Jde tak v podstatě o samostatnou platformu běžící pod obvyklou platformou (OS Windows), která vznikla jako reakce na úspěch konkurenčního Apple Appstore a podobných služeb. UWP si nainstalovaný software sama spravuje, čili jinými slovy nad ním má přehled samotný Microsoft, který si také z finančních transakcí na Windows Store bere 30 procent.

Tim Sweeney také obviňuje Microsoft, že postavil operační systém Windows 10 kolem svého obchodu Store, čímž odsouvá do pozadí a znevýhodňuje konkurenční obchody s aplikacemi, přičemž ve spojení s hrami na PC můžeme mluvit o Steam nebo GoG. Vyzývá tak Microsoft k tomu, aby platformu UWP otevřel, a dal tak třetím stranám možnost k tomu, aby si v ní našly své místo. A pokud se tak nestane, Sweeney doufá, že UWP co nejdříve umře na následky spojené reakce softwarových vývojářů.

Sweeney také prozatím Microsoftu nevěří, že je opravdu ochoten naslouchat a upravit UWP dle zpětné vazby. Doslova prohlásil, že "záměry Microsoftu musí být posouzeny až na základě jeho činů". Zatím mluví o tom, že Microsoft učinil první krok k tomu, aby otevřenou platformu PC změnil "v jím ovládaný monopol pro distribuci a obchodování". Ovšem později také sám přiznal, že nemá žádný důkaz nebo něco konkrétního, co by ukazovalo na zlotřilý plán Microsoftu. Jeho ostrá vyjádření tak vedl především strach ze směru, kterým se Microsoft může vydat. Ostatními vývojáři byl také poučen o projektu Centennial, který umožní zařazení win32 a .NET aplikací do Store. Tento projekt je zatím ve vývoji a je zatím testován vybranou skupinou programátorů.

Nicméně řada vývojářů vidí Windows 10 Store jako neúspěšný, takže se do prodeje softwaru přes tento kanál moc nehrnou. Samotní uživatelé totiž nejsou zvyklí instalovat na PC software pomocí obchodu a pokud by se snad potvrdilo, že hry na UWP neumožní modding a vůbec zásahy ze stran uživatele, kdo by nás donutil opustit Steam a další obchody?

Zdroj: Hexus.net
reklama