reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Technologie pro rok 2015: na co se můžeme těšit?

28.1.2015, Jan Vítek, článek
Technologie pro rok 2015: na co se můžeme těšit?
Veletrh CES konaný vždy v prvních dnech ledna je nejen výhledem do budoucna, ale také jistým shrnutím předchozího roku. V jeho průběhu se objevily nové technologie, které ukazují i na to, kam se spotřební elektronika a IT bude letos ubírat. Kam tedy?

Virtuální a rozšíření realita: souboj, nebo symbióza?


Už v tomto roce bychom se mohli dočkat prvních známek souboje virtuální reality a rozšířené reality, přičemž i v rámci těchto technologií nepůjde jen o snažení jedné firmy. Co se týče virtuální reality, můžeme mluvit o několika firmách. Pomineme snažení malých startupů a zaměříme se na velké hráče, mezi něž patří především Oculus pracující pod křídly Facebooku. Ten na podzim představil vylepšený headset s označením Crescent Bay, který již má mít vyšší rozlišení displeje než Full HD, integrovaná sluchátka a také lepší prostorové snímání pozice. Ovšem firma na svých stránkách stále nabízí vývojovou verzi DK2, k níž však přibyl také Gear VR. Ten je sice nabízen firmou Samsung, ale Oculus tento headset pro ni vyrábí.




Oculus Crescent Bay


Máme tu tedy už druhou firmu, která se snaží zaujmout svým headsetem, přičemž ten je již od konce minulého roku k dispozici pro koncové zákazníky. Jenomže jde o speciální případ, neboť Gear VR není hotový produkt. Musíte si k němu pořídit ještě telefon Galaxy Note 4, který poskytne nezbytný displej, čidla i výkon, a to je další přinejmenším 15tisícová investice. Ze spolupráce obou firem ale můžeme také usuzovat, že verze Crescent Bay může využít právě displej Super AMOLED určený pro telefon Note 4, který má rozlišení 2560 x 1440. Full HD totiž není u VR headsetů zdaleka dostačující, však jednak se toto rozlišení musí rozdělit napůl, aby bylo na co koukat oběma očima, pak se vlivem zakřivení nemůže ani využít celá dostupná plocha a nakonec si musíme uvědomit, že takový displej musí pokrýt cca 100° úhel pohledu.




headset chystaný pro Razer OSVR


Na začátku roku se objevila ještě Razer OSVR, čili iniciativa Open Source Virtual-Reality. Razer totiž sází na to, že řada herních vývojářů nebude chtít své hry spojovat pouze s headsetem Oculus Rift, vedle nějž tu není pro PC žádná alternativa, za níž by stála velká firma. Razer tedy chce vytvořit všeobecně přijímaný standard, který by pracoval s různými VR headsety, ovladači a zajistil co nejširší softwarovou podporu. Oculus se tedy spoléhá na podporu Facebooku a prosazování vlastního produktu, zatímco Razer doufá, že se do OSVR zapojí co nejvíce firem, které budou jednotně prosazovat tento standard. Vypadá to tedy, že se ve světě virtuální reality schyluje k souboji Oculus vs. Razer a my můžeme zatím jen čekat na to, co se v této oblasti objeví nového.




Magic Leap


Zdá se, že virtuální realita má pořádný náskok před rozšířenou realitou, tedy alespoň v podání firem Google a Microsoft. Je to pouze několik měsíců, co se objevila informace o investici Google do Magic Leap. Bylo jasné, že jde o něco velkého, neboť tato investice přesáhla částku půl miliardy dolarů a později se už v tomto roce objevily další informace o tom, že Magic Leap chystá pro Google brýle pro rozšířenou realitu. Nákresy přichystané pro patentový úřad jasně ukazují, že půjde o brýle zasazující do prostoru počítačovou grafiku, která bude vypadat jako hologram, ale uvidí ji pouze samotný uživatel skrz své brýle a ovládání zajistí vedle hlasových příkazů také gesta.




Microsoft HoloLens


Sotva pár dní poté se však objevil Microsoft HoloLens a už z obrázků je naprosto jasné, že jde o to samé v bledě modrém. Oba systémy budou určeny pro běžné uživatele i profesionály, kterým by měly pomoci v zaměstnání. Microsoft ale hovoří také o hrách, ovšem už z principu rozšířené reality je jasné, že nepůjde o přímého konkurenta VR headsetů. Ty nás kompletně odříznou od okolního světa, alespoň co se týče zraku a sluchu, ale brýle typu HoloLens dokáží realitu spíše obohatit. Výsledné hry by ale mohly být o to zajímavější, protože v takovém případě nepřijdeme o možnost pohybu v reálném prostředí, což v případě virtuální reality musíme složitě simulovat pomocí různých šlapadel, která nejsou dokonalá. A ty, která se jako Omnideck 6 realitě blíží, nejsou zrovna skladná a levná.





Představte si tedy, že si vezmete brýle a půjdete si do lesíku zahrát střílečku. Prostředí bude přitom reálné, ale nepřátelé vykreslováni v prostoru lesa brýlemi a v tom tkví velký herní potenciál rozšířené reality. Ta nás ale na druhou stranu nebude moci přenést do jiného světa, kde ani nemusí platit fyzikální zákony a ani nás neposadí do kokpitu letadla. Vývojáři her pro virtuální realitu tedy mají naprostou volnost, zatímco hry pro rozšířenou realitu budou muset nějakým způsobem využívat okolní prostředí, tedy za předpokladu, že technologie nebude schopna zakrýt celý uživatelův výhled počítačovou grafikou, ale s tím se nepočítá.

Microsoft již má hotový fungující prototyp HoloLens, na němž funguje jeho variace na hru Minecraft a další aplikace či dema. To ale nevypovídá nic o tom, že by tento produkt už byl hotový a připravený pro vypuštění na trh. Vypadá to ale, že by jej Microsoft mohl představit už s Windows 10 nebo krátce poté, ovšem bezesporu půjde o drahý produkt, který si pořídí především profesionálové a jeho cenová dostupnost pro široké masy se předpokládá někdy v roce 2020. Jak je tomu v případě firmy Google, to už můžeme jen hádat.
reklama