reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Nová dechberoucí rozšířená realita s Metaio

17.3.2015, Jan Pánek, aktualita
Nová dechberoucí rozšířená realita s Metaio
V dnešní době je velmi populární virtuální realita, ale ještě na vyšší úrovni nad ní se nachází takzvaná rozšířená realita, která by mohla mít i mnohem větší uplatnění. Metaio představilo opravdu zajímavé řešení.
V dnešní době rozlišujeme VR, virtuální realitu, a AR, to je anglicky "augmented reality", česky se to překládá jako rozšířená realita. Virtuální realita spočívá v tom, že se octneme ve zcela novém světe, kdežto rozšířená realita propojí virtuální realitu s běžným světem. Lze si to představit třeba jako brýle, skrze které uvidíme, ale vedle skutečných objektů uvidíme i simulované objekty.

To dává rozšířené realitě opravdu velké pole působnosti, v podstatě by se mohlo jednat o poslední krok před tím, než budeme schopni vytvářet hologramy. Jako první se v tomto odvětví ukázal Microsoft se svým projektem Hololens. Naproti tomu stojí poměrně početně zastoupená virtuální realita s např. HTC Vive, Oculus Riftem nebo Projectem Morpheus od Sony.

Metaio se momentálně zaměřuje na zviditelnění rozšířené reality, a to především v oblasti software. Už poskytlo i SDK pro vývojáře, aby mohli propojit rozšířenou realitu se svými aplikacemi. Dále si vytvořilo síť kontaktů, cíle marketingu a svou vizi. Také intenzivně pracuje na čipu, jenž by umožňoval i hardwarovou akceleraci. V produkci by měl být za 18 až 24 měsíců.

Ale pro základní úkony možná ani není čip pro akceleraci rozšířené reality potřeba. Metaio představilo několik ukázek, z nichž některé běžely na iPhonu. To ale samozřejmě není jediné zařízení, na kterém software poběží, jen má tu výhodu, že součástí telefonu je i kamera. Software je možno používat i na klasickém počítači, jen je k němu potřeba připojit kameru, která by snímala okolí.

V první ukázce Metaio použilo obyčejný iPhone, který namířilo fotoaparátem na stůl s modelem auta. A vedle něj se na stole objevil robot, ale to jen na obrazovce telefonu. Telefonem se poté mohlo pohybovat ve všech směrech okolo toho robota a obraz byl hned přepočítán a upraven pro nový úhel pohledu na robota.





Sice se to neobešlo bez drobného sekání obrazu, ale musíme zde uvážit, že se jedná o zobrazování v reálném čase a na neupraveném iPhonu. Metaio použilo software na simultánní lokalizaci a mapování, který samo vyvinulo. Podle Metaio i samo Audi experimentuje s touto technologií.

V další ukázce figuroval již zmíněný model auta, který měl na mobilním telefonu rozsvícená světla a změněný design dveří, oken a střechy. K tomuto používá společnost technologii 3D sledovacích algoritmů, které najdou hrany nebo body na objektech. Na telefonu je možno rozlišit 50 bodů na jednom obrázku, ale na PC to dělá až 500 bodů na obrázek.





Software je poměrně hardwarově nenáročný a je schopný pracovat s jedinou kamerou, i když se jedná o 3D objekty. V tom případě se musí kamera zaměřit na objekt, který zná, aby se mohlo zvolit měřítko. Ale jinak lze použít i infračervenou kameru, která umí zjistit hloubku, takže už není potřeba zjišťovat měřítko.

Další ukázky se týkaly nákupu zboží. Např. při výběru nábytku je možné si zvolit daný kus a umístit si ho do pokoje, abychom viděli, jak by to vypadalo, kdybychom si ho koupili.

Dále Metaio ukázalo i to, jak by se dalo nakupovat s dvěma Intel RealSence kamerami. V takovém případě si klidně můžete objednávat i oblečení nebo doplňky, které si můžete dokonce vyzkoušet. Metaio ukázalo, že se takto dají nakupovat třeba náušnice.




Ukázka zkoušení si virtuálních náušnic


A nakonec přichází to nejzajímavější, termální dotyk. To je další technologie přímo od Metaio. Díky termální kameře dokáže každý povrch proměnit v dotykový. K tomuto už je teda potřeba i speciální hardware, který umožňuje snímat povrch normální i termální kamerou a jehož součástí je i displej, který uživateli ukazuje, kde se dotýká, a na co tedy "kliká".

Termální kamera totiž rozezná místo, kde zůstane teplý otisk prstu. Přičemž před samotným dotykem na dané místo se uživateli na obrazovce zařízení zobrazí např. dialer, který je imaginárně umístěný na daném povrchu.

Jako příklad zde Metaio ukázalo demo, kde byla zeď pokrytá plakáty hudebních skupin, a když jste se nějakého dotkli, automaticky bylo zahájeno stahování alba, jež se k plakátu vázalo a jehož výběr jste si mohli upřesnit na snímacím přístroji.

Dále byla představena ještě zajímavější ukázka, kdy dva šachisté, kteří oba používali speciální zařízení, hráli imaginární šachy. Na reálném stole se jim objevila imaginární šachovnice a pomocí dotyků jejich prstů mohli přesouvat jednotlivé figurky.



Zatím to ale vypadá, že hardware je udělán z běžně dostupných věcí, jakou jsou např. mobilní telefony nebo počítače s kamerami, což nezaručuje 100% výkonnost ani optimalizaci. Mnohem lepší by bylo, kdyby Metaio představilo zcela nový hardware, pro který by byl software optimalizován a který by zároveň používal i termální kameru. Ideální by v tomto případě byly brýle.

Bude ale určitě zajímavé sledovat celý tento projekt v budoucnu, protože je zde obrovský potenciál pro vylepšení a pro propojení reálného světa a virtuální reality. Zde je skutečně vidět i praktický přínos pro opravdový svět, tak doufejme, že projekt neskončí někde v šuplíku.

Zdroj: Tom's Hardware
reklama