Toyota bude dodávat palivové články pro vodíkové trucky Hyliko
5.3.2023, Milan Šurkala, aktualita
Stále nepanuje shoda na tom, zda má být budoucnost dopravy elektrická pomocí baterek nebo vodíku. Automobilka Toyota zatím razila spíše cestu vodíku a francouzskému startupu Hyliko bude dodávat palivové články pro jeho vodíkové trucky.
Způsoby pohonu v dopravě zažívají v posledních letech velkou revoluci. Ve velkém se přechází na elektrický pohon, stále je ale nevyřešena otázka toho, jak se bude skladovat elektrická energie pro tyto vozy (i elektřina obecně nejen pro potřeby dopravy). Většina firem se přiklání k akumulátorovému řešení, nicméně některé firmy vidí budoucnost spíše ve vodíku. A možná budou řešení oba způsoby. K vodíkovým zastáncům patří např. Toyota, zkouší ho také automobilky BMW, Hyundai nebo Honda. Ze startupů tu máme automobilku Nikola a její značku HYLA, existuje také francouzský startup Hyliko. Právě ten se dal dohromady s automobilkou Toyota.
Ta sice v poslední době ohledně elektromobilů pod novým CEO nabrala výrazně odlišný kurz, vodíku se ale nechce vzdát a uzavřela spolupráci s výše zmíněným startupem. Pro něj bude dodávat palivové články, konkrétně by každý nákladní vůz měl mít dva články 2. generace. Vyrábět se bude ve dvou variantách, jako solo truck s celkovou hmotností 26 tun (v konfiguraci 6×2 a 6×4) a jako tahač s hmotností soupravy do 44 tun.
Společnost prezentovala i srovnávací tabulku, která je ale trochu nesmyslná. Není mi např. jasné, jak může mít vodík o 224 % nižší emise než nafta. Chápal bych, že nafta má o 224 % vyšší emise než vodík, ale ne naopak. Dojezdy elektrických akumulátorových trucků při dnešním stavu by s výjimkou Tesly víceméně seděly, i když bych to viděl spíše někde kolem 120-300 km.
Naopak překvapením je, že Hyliko udává u baterkových elektrických trucků jen o 1-2 tuny nižší nosnost (v diskuzích skoro každý straší tím, že náklaďák na baterky uveze polovinu, a ona i společnost, která se proti elektrickým vozům vymezuje, uvádí rozdíl jen 1-2 tuny). Tady bych čekal o něco větší číslo (zejména ta horní hranice bude jistě vyšší). Celé se nám to otáčí u nabíjení a tankování. Naftový tahač potřebuje 10 minut, vodíkový 20 minut a u baterií se uvádí 8 hodin. Jenže opravdu se bude elektrický náklaďák nabíjet pouhými 50 kW?
Dnes už nepřekvapí ani to, že společnost cílí tyto vozy na leasing. Nebude je tedy prodávat, ale pronajímat formou Truck-as-a-Service. Podobný koncept nedávno prezentoval i Uber Freight. Společnost tak bude zajišťovat např. údržbu vozu a v tomto případě dokonce i dodávky paliva.