reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Applu klesají zisky, padají prodeje iPadů i Maců, službám se ale daří

5.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
Applu klesají zisky, padají prodeje iPadů i Maců, službám se ale daří
Mnohými nenáviděná, mnohými milovaná společnost Apple vydala finanční výsledky a my se můžeme podívat, čemu se prodejně daří, a co naopak Applu moc radosti nedělá. Rekordy se tentokrát nekonají.
Špatná makroekonomická situace se dlouhou dobu vyhýbala společnosti Apple, ale v závěru roku 2022 se už podepsala i na ní. Dokonce se objevily informace o tom, že firma na téměř 2 měsíce zastavila výrobu některých modelů Macbooků. Nyní tu máme další ukončené čtvrtletí a firma prozradila, čemu se dařilo a čemu naopak ne. Pokud jde o celkové příjmy, firma meziročně spadla o 2,5 % z 97,3 na 94,8 mld. USD. Je to stále propad, ale nepříliš výrazný a menší než před čtvrt rokem. Zvýšila své investice do vývoje (nyní 7,46 mld. USD, tedy necelých 8 % příjmů) a výsledkem celého jejího hospodaření je snížení čistého zisku o 3,4 % z 25,01 na 24,16 mld. USD. Apple dosahuje stále velmi vysoké 25,5% čisté marže.
 
Apple logo
 
Čemu se tedy dařilo? Navzdory hořícím bojům o provize se postupně zlepšuje pozice služeb a ty meziročně vyrostly o 5,5 % na 20,9 mld. USD a tvoří 22 % společnosti. Apple se dlouhodobě snaží snížit svou závislost na hardwaru, ale to mu kazí právě různé problémy s provizním systémem a v EU už brzy bude muset dovolit instalaci aplikaci z alternativních zdrojů. Hodně očekávání měl asi od streamovacích služeb, ale Apple Music je stále ve stínu Spotify a jeho Apple TV je služba, o které se v podstatě vůbec nemluví.
 
Pokud jde o hardware, iPhony tentokrát docela zabodovaly, a zatímco před čtvrt rokem jsme si tu povídali o 8% meziročním pádu, nyní tu máme mírný 1,5% růst na 51,3 mld. USD. Telefony iPhone tvoří zhruba 54 % příjmů společnosti a firmě se tak úspěšně daří jejich podíl snižovat a s tím i závislost na jednom druhu produktu. Byla to ale jediná kategorie hardwaru, která meziročně rostla. Víceméně se udržely Wearables, Home a příslušenství, které šly dolů jen o necelých 0,6 % na 8,76 mld. USD, zde ale Apple bude muset přejít na USB-C i u iPhonů a docela nahnutě to vypadá s jeho certifikací MFi pro toto rozhraní (alespoň v EU). Tady se tak dá očekávat spíše další pád. Podstatně více padaly iPady, a to o 12,8 % na 6,67 mld. USD. Největší pád ale zažívají Macy. Ty šly dolů o 31,3 % a zastavily se na 7,17 mld. USD.
 
Obecně se ale očekával větší propad Applu, takže jeho výsledky jsou vlastně navzdory pádu příjemným překvapením. Firma také oznámila, že od svých akcionářů vykoupí akcie za 90 mld. USD. Hodnota akcií na tyto dvě pozitivní zprávy zareagovala 5% nárůstem hodnoty na 174 USD za akcii a hodnota společnosti je už 2,77 bilionu USD. Opětovně se tak blíží 3bilionové hranici, na které už na přelomu roku 2021 a 2022 byla
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama