reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Tesla chce licencovat řízení Full Self-Driving jiným, už i jedná s jinou automobilkou

25.7.2023, Milan Šurkala, aktualita
Tesla chce licencovat řízení Full Self-Driving jiným, už i jedná s jinou automobilkou
Částečně autonomní řízení Full Self-Driving (FSD) si elektromobilka Tesla nechce nechat jen pro sebe. Chce ho licencovat i ostatním a podle posledních informací by už měla být v jednání s jinou automobilkou.
Už v roce 2021 se společnost Tesla nechala slyšet, že nevylučuje licencování částečně autonomního řízení Full Self-Driving (FSD) jiným společnostem, neboť to je v podstatě jedním z cílů projektu. Nedávno se při zveřejnění finančních výsledků opět vyjádřila na toto téma a Elon Musk řekl, že Tesla si nechce FSD nechat sama pro sebe a bude více než ráda, když ho bude moci licencovat ostatním. Tesla by se tak opět stála o něco méně závislá na prodeji svých vlastních aut a zvýšila zastoupení služeb na svých tržbách, což je i jedním z důvodů, proč si drží tak vysokou hodnotu, která dle mnohých naprosto neodpovídá počtu vyrobených vozů (Tesla má hodnotu cca 855 mld. USD při letošní předpokládané produkci cca 1,8 mil. vozů, zatímco druhá Toyota s cca 10 mil. vozů má jen 225 mld. USD).
 
Tesla Full Self-Driving
 
Pro Teslu by to znamenalo nejen pravidelné příjmy z licencí jiným automobilkám, ale také prodej vlastního hardwaru (Tesla si totiž vyvíjí i HW, na němž FSD běží). Tesla také přiznala, že už je v jednání s jednou velkou automobilkou, která vyjádřila zájem o FSD Tesly. Zde připomeňme, že nemalá část automobilek prodávající vozy v USA před několika týdny vyjádřila zájem přejít na nabíjecí konektory NACS od Tesly, přičemž Ford a General Motors byly prvními, které to oznámily. Tesla také otevřela své Superchargery vozům jiných automobilek, takže nyní vydělává i na provozu aut konkurence. Nejen nabíjení, ale především předplatná na "autopilota" by se pro firmu měla v budoucnu stát výrazným zdrojem příjmů.
 
Který velký výrobce si chce licencovat FSD, to zatím není známo, ale veřejnost často zmiňuje automobilku Ford. Dávalo by to smysl např. z toho důvodu, že. Ford před necelým rokem ukončil startup Argo, který měl vyvíjet autonomní řízení, a na kterém spolupracoval s Volkswagenem. Naproti tomu např. General Motors si aktivně vyvíjí vlastní systém Ultra Cruise, takže tam to není příliš pravděpodobné.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama