Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Northvolt s Cubergem oznamují projekt Li-Ion pro letadla, už mají 405 Wh/kg

10.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
Northvolt s Cubergem oznamují projekt Li-Ion pro letadla, už mají 405 Wh/kg
Švédská společnost Northvolt a její americká odnož Cuberg hodlají pomoct přechodu na elektrickou leteckou dopravu. Oznámily totiž vývoj akumulátorů pro letectví a už mají články s energetickou hustotou 405 Wh/kg.
Mnozí to považují za nerealizovatelné, nicméně až překvapivě vysoké množství společností vidí velkou budoucnost v elektrické letecké dopravě. Nějaké menší letouny už byly otestovány, hodně se mluví o létajících taxi v podobě eVTOL, a zdá se, že se asi nepočítá jen s dopravou na krátké vzdálenosti v řádech desítek nebo menších stovek kilometrů, ale patrně i s delšími lety. To ale ještě potrvá pěknou řádku let. Své chce k tomu říci také společnost Northvolt ze Švédska a její americká odnož Cuberg. S těmi se nesetkáváme poprvé. V loňském červenci úspěšně otestovaly akumulátory s hustotou 380 Wh/kg, nedávno také Northvolt spolu se Scanií oznámil akumulátory pro nákladní vozidla s životností na 1,5 milionu km. A nyní tu máme ony akumulátory pro letadla.
 
Baterie Northvolt - Cuberg pro letadla
 
Její nová baterie obstála ve zkouškách odolnosti a během tepelného úniku dokázala dosáhnout "pasivního šíření odporu", což je klíčovým prvkem pro případnou certifikaci pro využití v letecké dopravě. Jde přitom o akumulátor s anodou z kovového lithia a tekutým elektrolytem (nejde tedy o solid-state článek). Pokud jde o data článku, tak jde o 20Ah model s opravdu velmi vysokou energetickou hustotou 405 Wh/kg (to je zhruba o 35 % více než nejvyšší hustota dnes dostupná v elektromobilu, o cca 50 % překonává ty běžné a i solid-state akumulátor WeLion, který by se měl letos objevit ve vozech NIO, překonal o 12,5 %). Jednou věcí je článek, druhou samotný akumulátor s těmito články a dalším příslušenstvím (samotný obal, elektronika, chlazení,...). Tam se povedlo dosáhnout hustoty 280 Wh/kg a 320 Wh/l.
 
Pokud bychom to vztáhli na elektromobily, tak např. Mercedes-Benz EQS má 108 kWh využitelných ze svého 120kWh akumulátoru. O něm se šušká, že by měl vážit lehce přes 700 kg. V případě tohoto typu akumulátorů od Northvoltu a Cubergu by se jeho hmotnost snížila na necelých 430 kg a ušetřil by tak přes 270 kg hmotnosti.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
Doporučujeme náš obsáhlý článek o rozdílech v technologiích baterií.