reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Sapphire Hybrid Radeon X700 Pro v recenzi

7.10.2004, Zdeněk Kabát, recenze
Sapphire Hybrid Radeon X700 Pro v recenzi
Na krátkou dobu se nám díky společnosti Sapphire dostala do ruky grafická karta s čipem Radeon X700 Pro. Samozřejmě jsem neváhal ji otestovat a vyzkoušet její schopnosti v nových hrách jako je Far Cry či Doom 3. A povedlo se i přetaktování…
Kapitoly článku:
Po dlouhé době došlo v posledním měsíci k velmi výraznému posílení mainstreamového segmentu desktopové grafiky. Zatímco v předchozím roce byly hlavním lákadlem hráčů grafické karty Radeon 9600 a GeForce FX 5700, nyní přichází na řadu zcela nová platforma. S přechodem na PCI Express se totiž objevily i nové grafické čipy pro mainstream - nVidia GeForce 6600 a ATi Radeon X700. Na druhý z nich se nyní podíváme.



Obr. 1 - Radeon X700 přichází

Zatím "jen" PCI Express

Je to tak, přestože jsou GeForce 6600 a Radeon X700 náhradou starší generace mainstreamových karet, zatím jsou nabízeny jen těm majetnějším z nás. Uznejte totiž, že procesory Pentium 4 "Prescott" pro LGA775 nejsou ve spojení se základními deskami nejlevnější. Proč zrovna tato kombinace? Protože jako jediná nabízí na své platformě sběrnici PCI Express x16.

Přesto lze očekávat nové karty pro AGP poměrně brzy. nVidia již svůj můstek AGP->PEG vyvinula, takže pro ni není problém implementovat ho v opačném směru. Podle dostupných informací bude GeForce 6600 pro AGP někdy v průběhu listopadu, ATi si dá s Radeonem X700 trochu načas a vydá AGP verzi v prvním čtvrtletí roku 2005. Oba výrobci ale o důležitosti AGP sběrnice vědí.

Radeon X700 ve třech příchutích

Ještě než se podíváme na testovanou grafickou kartu, nesmí chybět tradiční popis čipu. Tak tedy Radeon X700 je odvozen od architektury R423 (Radeon X800 pro PCIe), v něčem je lepší, v něčem horší. Ta lepší věc je, že celý čip RV410 je vyroben pomocí 0,11mikronového procesu, což znamená levnější křemík, méně tepla a vyšší možné frekvence. GPU obsahuje celkem 120 milionů tranzistorů, tedy více než měl kdysi Radeon 9700.



Obr. 2 - Schéma grafické pipeline RV410

Radeon X700 je oproti X800 osekán v několika místech. Za prvé obsahuje 8 pixel pipeline (poloviční počet), které díky jedné texturovací jednotce dokáží vykreslit 8 pixelů každý takt. Co se týče vertex pipeline, tak těch zůstalo v čipu všech 6, což je skvělá zpráva. V kontrastu s GeForce 6600, která obsahuje jen 3 vertex jednotky, to zní pěkně.

Paměťová sběrnice Radeonu X700 je 128-bitová a jsou na ní posazeny paměti typu GDDR3. Co se týče dalších bodů, tak základem architektury je Shader Model 2 s podporou PS 2_0 a VS 2_b a několik dalších technologií jako je SmartShader HD (shadery a post-processing), SmoothVision HD (antialiasing, filtrování textur), 3Dc (komprese normálových map) či VideoShader HD (práce s videem).

Pokud se budeme zabývat frekvencemi, objevíme v krátké době na trhu tři verze. Radeon X700 bude taktován na 400/350MHz a poskytne tak výkon 3,2 Gpixel/s a propustnost 9,6 GB/s. Vyšší Radeon X700 Pro poběží na 425/432MHz a nejrychlejší XT verze pak na 475/525MHz. U poslední zmiňované grafické karty se vyšplhá fillrate na 4 Gpixel/s a propustnost na 16 GB/s.

Zde jsou všechny důležité parametry shrnuté v tabulce:


Ikona Odkaz na databázi
ATi Radeon X600 XT
ATi Radeon X700 Pro
GeForce 6600 GT
Grafické jádro
RV380
RV410
NV43
Výrobní proces
0,13 mikronu
0,11 mikronu
0,11 mikronu
Počet tranzistorů
76 milionů (?)
120 milionů
146 milionů
Frekvence jádra
500MHz
425MHz
500MHz
Frekvence paměti
370MHz (740MHz DDR)
432MHz (864MHz DDR)
500MHz (1GHz DDR)
Paměťová sběrnice
128-bit DDR/2
128-bit DDR3
128-bit DDR3
Propustnost pamětí
11,8 GB/s
13,8 GB/s
16 GB/s
Pixel fillrate
2,0 Gpixel/s
3,4 Gpixel/s
4,0 Gpixel/s
Počet pixel pipeline
4
4
8
Počet vertex pipeline
2
6
3
Podpora DirectX
9.0b
9.0b
9.0c
Shader Model
2.0
2.0
3.0
Způsob FSAA
6x MultiSampling
6x MultiSampling
4xRGMS+2xSS
Úspora šířky pásma
HyperZ III+
HyperZ HD
LMA III
Barevná komprese
6:1
8:1
?
Z-komprese
4:1 (24:1 při 6x FSAA)
8:1 (48:1 při 6x FSAA)
?
Optimalizace obrazu
SmoothVision 2.1
SmoothVision HD
IntelliSample 3.0
Tab. 1 - Srovnání několika mainstreamových čipů

Kompletní popis Radeonu X700 naleznete v tomto článku. A nyní se již podívejme na Sapphire Hybrid Radeon X700 Pro 256MB.
reklama