reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Grafické karty v roce 2019: Navi vs. Turing

24.12.2018, Jan Vítek, článek
Grafické karty v roce 2019: Navi vs. Turing
Rok 2018 z hlediska grafických karet a čipů byl pro AMD a NVIDII diametrálně odlišný. Zatímco AMD si své zásadní novinky teprve chystá, NVIDIA na nic nečekala a rozhoupala se rovnou k revoluci. Jak to bude pokračovat?
NVIDIA sice představila nové grafické karty s čipy Turing už v srpnu, ale po celé září jsme v podstatě řešili, kdy ty reálně přijdou na trh a s jakými koncovými cenami. Stejně tak tu byla otázka jejich výkonu ve hrách, a to jednak bez použití nového hardwaru a pak především s využitím ray tracingu
 
 
O výkonu karet RTX v klasických hrách jsme se dozvěděli hned, jak tyto karty přišly na trh, ale nástup první hry s podporou ray tracingu, čili titulu Battlefield V, byl pozdržen, takže hardware byl už na trhu, ale nebylo jej v tomto případě na čem vyzkoušet. Zjednodušeně se dá říci, že výkon karet Turing se oproti Pascalu notně zlepšil, takže třeba RTX 2080 je v klasických hrách na úrovni GTX 1080 Ti, jenomže problém je, že si tyto karty odpovídají i cenou. 
 
Turingovské dilema tak je prostě to, že když nebereme v potaz RT a Tensor, nová generace karet nám v podstatě nenabídla nic lepšího s ohledem na poměr výkonu a ceny. Zákazníci očekávající právě více výkonu za stejnou cenu tak byli pochopitelně zklamaní, řada z nich raději sáhla po Pascalu a NVIDIA s tím pochopitelně počítala, protože právě Pascalů se potřebovala a stále potřebuje zbavit. Vždyť i ke konci tohoto roku se dostaly na trh nové verze karet s těmito čipy a už v září NVIDIA hlásala, že Pascaly se budou prodávat ještě dlouho. Ostatně ještě aby ne, když byly nastaveny takové ceny. 
 
Alespoň že Mark Papermaster z AMD sdělil tu potěšující informaci, že jeho firma jde do 7nm technologie rovnýma nohama, takže můžeme doufat, že 7nm čipy Navi dorazí spíše dříve než později. 
 
Ale vraťme se k NVIDII, v jejímž případě ještě před zveřejněním recenzí nových karet se začalo řešit, jak na tom bude nový grafický mainstream (tehdy se ještě nevědělo, že TU106 bude v kartách RTX 2070). Ukázalo se totiž, že se ve hrách s ray tracingem velice zapotí i hi-end karty, takže vyvstala otázka, zda karta úrovně RTX 2060 vůbec může zvládnout ray tracing alespoň ve Full HD. Tuto otázku stále nemáme zodpovězenu, respektive to nevíme jistě, ale vše ukazuje na to, že RTX 2060 jako karta s osekaným TU106 bude mít RT i Tensor jádra.
 
NVIDIA samotná nás o budoucím mainstreamu, výkonu karet v ray tracingu a o dalších důležitých otázkách moc neinformovala a my se spíše dočkali odsouvání termínu pro zveřejnění výsledků testů i uvedení nových karet na trh. Recenze nakonec dorazily a sdělily ten výše uvedený fakt o výkonu karet a výsledném poměru k ceně. Recenzenti mohli vesměs doporučit pouze RTX 2080 Ti čistě kvůli jejímu nejvyššímu výkonu ze všech, ale generace Turing je celkově moc neoslovila a stejně tak analytiky, což začalo ovlivňovat cenu akcií NVIDIE.
 
Akcie dokázaly ještě dosáhnout maxima hned na začátku října, ale poté už zamířily dolů a dostaly se pod polovinu říjnové hodnoty. V říjnu také konečně dorazila opožděná RTX 2080 Ti a po ní i zbývající karta z úvodní trojice Turingů, a sice RTX 2070 a pak už jsme mohli pouze čekat na modely, které nám nevycucnou z peněženek částku vysoko přes deset tisíc. 

 
NVIDIA tak nesklízela zrovna nadšené ohlasy, ale AMD se letos zmohlo ještě na daleko méně. Na Radeon RX 670 můžeme zapomenout (zatím), protože ve skutečnosti dorazil Radeon RX 590 s 12nm čipem jako již podruhé oprášený Polaris. A dá se říci, že i když tato karta patří stále do série RX 500, představuje větší nárůst výkonu než RX 580 oproti RX 480. Nicméně se to projevilo také na spotřebě, která rovněž podstatně narostla, takže ve skutečnosti nemůžeme být nadšeni z karty, jejž patří svým výkonem do mainstreamu a její spotřeba odpovídá hi-endu, pokud je o srovnání s NVIDIÍ.
 
Alespoň že se do laboratoří AMD už dostaly 7nm čipy Navi, což ukazuje na to, že se snad opravdu neobjeví až na konci příštího roku a střízlivě můžeme uvažovat o Computexu 2019, čili konci první poloviny roku. Mezitím dorazily GTX 1060 s paměťmi GDDR5X a poté i nová verze GTX 1070, ale na těchto kartách není zajímavé v podstatě nic, protože nepřinesly vyšší výkon ani nižší ceny ani cokoliv, co by stálo za řeč. 
 
Listopad byl především o výkonu karet NVIDIA v ray tracingu, což se týkalo jednoho jediného titulu, a sice Battlefield V, zatímco AMD nám sdělilo, že to podporu ray tracingu zatím nechystá a raději si počká, až ten bude reálně využitelný i na levnějších kartách. Ostatně se dá očekávat, že v případě generace Turing bude opravdovým minimem pro ray tracing alespoň ve Full HD karta RTX 2060 a od té nemůžeme zrovna očekávat mainstreamovou cenu 250 dolarů. 
 
 
Ray tracing do Battlefieldu V nakonec dorazil a ve své úvodní implementaci jsme s ním nemohli být zrovna spokojeni, a to jednak kvůli kvalitě odražených objektů a pak i kvůli výkonu. DICE se na to však zaměřili a v další aktualizaci hry přišli především s mnohem vyšším výkonem a slíbili i další optimalizace. Právě díky tomu lze očekávat, že si se zapnutým ray tracingem slušně zahrajeme i na RTX 2060, tedy pokud nabídne očekávané specifikace a dočkáme se i slíbených dalších optimalizací. 
 
Mezitím už na trh dorazily karty Radeon RX 590, které nabídnou citelný nárůst výkonu, ale také spotřeby. NVIDIA sama také přiznala to, co se už šuškalo dlouho, a sice nezvyklý počet vadných karet GeForce RTX 2080 Ti, což však zřejmě už vyřešila, neboť toto téma se už poté neobjevilo. 
 
Pak ovšem došlo i na ohlášení nejnovějších finančních výsledků za třetí letošní kvartál a s nimi nebyli investoři už vůbec spokojeni, a tak akcie NVIDIE rázem spadly o čtvrtinu své hodnoty, do čehož ještě navíc promluvily špatné zprávy o očekávaných slabých prodejích grafických karet a pak si ještě přisadila firma Jon Peddie Research informující o již proběhlém výrazném poklesu prodejů grafických karet. 
 
V prosinci už NVIDIA představila grafickou kartu TITAN RTX založenou na už opravdu plně vybaveném čipu TU102. TITAN RTX přišel jako výkonnější nástupce modelu TITAN V, a to navíc i výrazně levnější nástupce, což pro herní GeForce bohužel neplatí. Ty jsou výkonnější než jejich předchůdci, ale také výrazně dražší. 
 
 
Ale na druhou stranu zde mluvíme o různých generacích. TITAN V patří do generace Volta, která žádné herní modely nezahrnuje, takže kdybychom mluvili o TITANu z generace Pascal, ten naopak nestál ani polovinu toho co TITAN RTX.
 
Ovšem tak jednoduché to opět není. V generaci Turing si platíme za nový hardware, který dokáže poskytnout výkon navíc a na to jsou lidé využívající karty TITAN připraveni právě už od nástupu modelu TITAN V s jádry Tensor. TITAN RTX přidal ještě jádra RT, ale lze říci, že kdo má zájem o novou kartu, má možnost její výkon dobře využít. To se nedá říci o kartách GeForce RTX, které byly představeny už v srpnu a jejichž nové funkce podporuje naprosté minimum her a je otázka, jak rychle se to bude zlepšovat. Metro Exodus přijde s podporou ray tracingu jako další a ukáže nám z jiného pohledu než Battlefield V, zda ray tracing stojí za to. 
reklama